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Acción sindicalAtención primariaImpacto

Atención Primaria: una huelga puede ser necesaria, pero hay mucho trabajo que hacer hasta su plazo

By 30 de noviembre de 2022diciembre 2nd, 2022No Comments



  • La sanidad pública agoniza, y la Atención Primaria es la estructura más vulnerable (y atrayente para el mercado de la sanidad privada)

  • SIMAP insiste en la necesidad de trabajo negociador urgente de la Mesa Sectorial, como prioridad, antes de trasladar la responsabilidad a los profesionales sanitarios

  • SIMAP propone 10 grupos de medidas concretas a la Conselleria de Sanidad y a la parte social negociadora de la Mesa Sectorial, y ofrece su colaboración y trabajo, como siempre, para sacar a la Atención Primaria del lodazal donde se encuentra

    En valencià a continuación del texto en castellano

En las últimas semanas se han sumado las huelgas y las convocatorias de huelga en diferentes servicios de salud autonómicos, en el ámbito de la Atención Primaria. Desde ayer, un sindicato médico, CESM-CV, comunica que para los días 17 y 18 de enero de 2023 tiene previsto huelga de médicos, en este ámbito.

Desde SIMAP insistimos a los sindicatos de la Mesa Sectorial para que, antes de alcanzar la fecha de posible la huelga convocada, hagan el esfuerzo de conseguir mejoras en las condiciones laborales de los trabajadores en el ámbito de la Atención Primaria. No se puede trasladar la responsabilidad a los trabajadores en la defensa de sus intereses y el sacrificio que supone la participación en una huelga, es decir, no se pueden utilizar a los MF EAP y PEAP como ariete e infantería. Para ir a la huelga, sin que se haya hecho ningún esfuerzo por conseguir las cosas por la vía de la negociación colectiva, no necesitaríamos a nuestros representantes. Por ello, hay que trabajar intensamente con espíritu de transversalidad y corresponsabilidad para aunar a todos los sindicatos en un frente común.

Hasta la fecha no se ha aportado nada en Mesa Sectorial para tratar el grave problema de la Atención Primaria. SIMAP propuso de forma reiterada que se creara una mesa técnica específica y un calendario que supusiera un compromiso, aunque no tenemos la representatividad suficiente para negociar.

En todo caso, SIMAP nunca ha estado de brazos cruzados (desde hace años, como se puede comprobar en la información de nuestra página web www.simap.es), y en esta ocasión proponemos a la CSUSP, en un escrito dirigido al Conseller de Sanidad, 10 grupos de medidas concretas que intentan aportar soluciones a los problemas detectados en el ámbito de la Atención Primaria para los Médicos de Familia de Equipo de Atención Primaria (MF EAP) y para los Pediatras de los Equipos de Atención Primaria (PEAP).

Estas propuestas parten de un trabajo de recogida de opiniones entre los MF EAP y PEAP y de las reivindicaciones que el SIMAP viene realizando en escritos a la CSUSP, a lo largo de años.

SIMAP se compromete a defender estas reivindicaciones para que formen parte de las propuestas que se incluyan en la necesaria negociación colectiva y, si llegara el caso en el que está negociación se tornara realmente imposible, se conviertan en las reivindicaciones de una posible huelga, a la que el SIMAP se uniría, si se dieran las circunstancias de transparencia y legitimidad de esta acción, con un comité de huelga comprometido y unas reivindicaciones que aporten realmente mejoras.

Respecto a los problemas laborales y organizativos y las posibles soluciones prácticas, queremos señalar 10 puntos que podrían aliviar la situación de forma rápida y reorientar la percepción tan negativa de los MF EAP y PEAP de lo que supone trabajar en este nivel asistencial.


Cuando se menciona recursos apropiados, hacemos referencia a disponer de los recursos humanos suficientes para poder llevar a cabo los cambios que se describen en los siguientes puntos, denunciando que en el incremento de plazas de los últimos tiempos el porcentaje de
MF EAP y PEAP es absolutamente insuficiente

Retribuciones

  • Complemento específico igual que en atención especializada, al que habrá que añadir el complemento de dispersión geográfica y el número de SIP.
  • Creación de un complemento retributivo dentro del complemento específico destinado a los nombramientos eventuales que no tienen cupo asignado y cuyo contenido sea equivalente a la media de los SIP que tienen asignado los MF EAP y PEAP.
  • Dietas por desplazamiento cuando se utiliza el vehículo propio en concepto de indemnización por razón de servicio.
  • Las plazas de AP deberán ser, por definición, de difícil cobertura y disponer de una retribución por ello, para evitar la fuga y fidelizar al personal y crear un mínimo de ilusión por el trabajo.
  • Retribuciones al personal que realiza docencia y tutorización de residentes.

     
    Jornada de trabajo

  • Trabajo ordinario de los centros de salud de lunes a viernes.
  • Los sábados por las mañanas serán cubierto como jornada complementaria.
  • Jornada ordinaria de 35 horas semanales y jornada máxima semanal (suma de ordinaria y complementaria de 40 horas semanales.
  • Flexibilidad horaria que permita la conciliación.
  • Renegociación Decreto de 2001 de Atención Primaria y el Decreto de Jornada en estos apéndices. Humanizar los turnos de guardias con voluntariedad para superar turnos de 12 horas diarias (suma de jornada ordinaria y complementaria).

     
    Organización del trabajo

    Separación entre trabajo programado y urgencias/a demanda: el MF EAP y PEAP realizaran durante la jornada ordinaria el trabajo programado tanto asistencial, administrativo, formación, etc. Las urgencias de este nivel asistencial y las consultas a demanda serán asumidas por los PAS/PAC que estarán en funcionamiento en horario de mañana, tanto las que acuden al centro como las que se producen fuera del mismo.

  • Eliminación del exceso de trabajo administrativo y burocracia: IT (ampliar la gestión al ámbito de Atención Especializada), transporte sanitario, informes, certificados, interconsultas de otros, exploraciones complementarias derivadas, …establecimiento de un administrativ@ de referencia. Adaptación de Abucasis para eliminar o simplificar la carga burocrática.
  • Capacidad autoorganizativa: gestión y organización de las agendas de cada profesional y flexibilidad horaria para conciliación. Es el MF EAP y el PEAP quienes realizarán la propuesta de funcionamiento que será supervisada y consensuada con el coordinador.
  • Separación precisa de agendas y tiempos definidos para cada una de ellas: presencial, telefónica, crónicos, técnicas, etc.
  • Los sábados por la mañana se realizará trabajo en jornada complementaria. La realidad es que los sábados por la mañana no se realiza consulta ordinaria, sino consulta urgente
    y a demanda de pacientes de la zona básica, sin respetar el cupo asignado a cada MF EAP/PEAP, por lo tanto, esta asignación de tareas impide que en ese tiempo de jornada ordinaria se cumplan los objetivos de cada MF EAP/PEAP de atender correctamente a su cupo de pacientes, mejorar la calidad asistencial, reducir el tiempo de demora, conseguir la longitudinalidad en los cuidados, etc. Además, no tiene soporte normativo este trabajo asistencial a pacientes de otros cupos impuesto en horario ordinario de sábado por la mañana, por lo que debe ser cubierto como jornada complementaria/guardias, ya que, de hecho, se está realizando esta función.
  • Tiempo asignado dentro de la jornada ordinaria para la formación reglada, docencia y la investigación, con puesta al día, además, en correspondencia y colaboración con servicios de especializada.
  • Reconocimiento del trabajo de tutores y colaboradores docentes de médicos internos residentes y estudiantes grado de medicina: económico, para carrera profesional, ajustes de agendas, etc., que incentive estas tareas de forma que contribuya a mejorar la calidad de la docencia y supervisión impartida.

     
    Cupos de pacientes y número máximo de consultas programadas
  • Límite normativo máximo en asignación de tarjetas sanitarias de 1400 con cupos reales, equilibrado por edad y estatus socioeconómico con coeficientes reductores aplicados a este máximo, tanto por porcentaje de edad mayor de 65 años, como por dispersión geográfica y zonas rurales con varios consultores auxiliares asignados para MF EAP y 800 para PEAP. Pacientes Llamados «no asignados» por ser pacientes desplazados de su lugar de empadronamiento deberán formar parte de ese cupo máximo de 1400 SIP.
  • Número de consultas programadas presenciales máximo 25/día con un espacio de 5 citas para la autoorganización de consultas necesarias/no demorables (por ejemplo, tras consulta telefónica). Sólo el MF EAP/PEAP tendrá capacidad de citar en esa franja.
  • Consulta telefónica/online: sólo para seguimiento de pacientes con un máximo de 10 al día. Es prioritario permitir que se pueda realizar una labor educativa y de prevención de la salud en este nivel asistencial.
  • Se potenciará la educación sanitaria de la población, con tiempo asignado dentro de la jornada laboral, mediante un plan integral, coordinado con otras consellerias y organismos públicos, que aportará, entre otras ganancias en salud, la racionalización de la demanda.

     
    Ajuste de plantillas
  • Plazas estructurales para el número de pacientes asignados y cobertura de ausencias previsibles (vacaciones, LD, formación, libranzas de guardia, etc.). Esto requerirá la previsión y cálculo de carácter anual de las ausencias que puedan ser previstas y se mantendrá un número superior de profesionales para asumir ese trabajo sin recurrir al reparto del cupo entre los profesionales del centro ni a nombramientos precarios de sustitución de días sueltos.
  • No se podrá obligar a asumir reparto de cupo en ninguna circunstancia y se buscará una solución alternativa. Sólo será voluntario y en diferente horario. La voluntariedad deberá ganarla la CSUSP con mejores condiciones laborales y retributivas para cubrir sus necesidades asistenciales.

     
    Urgencias de los PAS y PAC en funcionamiento permanente 24 horas

    Tanto días laborables como sábados y festivos, con nombramientos de interinidad de MF EAP /PEAP en jornada ordinaria con turnos de mañana y tarde.

  • Finalización del abuso y la precariedad que suponen los nombramientos de atención continuada e integrarlos como miembros del equipo con especial asignación de tareas asistenciales que den correcta cobertura a la urgencia extrahospitalaria.

     
    Estructura organizativa renovada
  • Gestión participativa, sin jerarquías arbitrarias, con elaboración propia de los objetivos asistenciales, formativos y de investigación, cumpliendo las metas de una carrera profesional que no debe quedar sólo en cuestiones retributivas.
  • Jefe de zona básica equivalente a jefe de sección (o de servicio, según circunstancias) de Atención Especializada. Deberá ser una plaza no básica y tener una reserva de plaza para no sobrecargar al resto del equipo y garantizar los derechos de los pacientes de su cupo.
  • Establecimiento de mecanismos de fidelización de los residentes que finalizan la formación en la Comunidad Valenciana para que continúen su trayectoria profesional en la CSUSP.
  • Creación de un órgano central de gestión eficiente (podría ser una dirección general de AP) de la que dependan las direcciones de departamentos como en otras CCAA (actualmente sólo hay un servicio de planificación y organización de AP con unidades de apoyo).
    Mejora estructural de las instalaciones

    Inversión en los centros de salud que permitirá tener disponibilidad de consultas, salas de curas, salas de espera adecuadas al número de profesionales y la afluencia de pacientes, con garantía de ventilación y salubridad, etc.

    Medidas para la protección de la salud laboral

  • Vehículo de la CSUSP con conductor, lo que implica la necesidad de crear plazas de esta categoría profesional por el riesgo de accidentes y de fatiga mental que supone asumir este trabajo por parte de los profesionales sanitarios durante las guardias.
  • Seguridad en el trabajo contra las agresiones: sistemas de vigilancia efectivos con agentes de seguridad en los centros, cámaras de vigilancia, etc.
La Atención Primaria y la Atención Especializada deben ser dos «equiniveles» asistenciales
  • Competencias específicas en cada nivel.
  • Imprescindible eliminar de cualquier consideración, control del sistema de trabajo, procedimiento, etc., que suponga que Atención Primaria en un nivel asistencial inferior y subordinado a la Atención Especializada.
  • Circuitos Atención Primaria-Atención Especializada consensuados, recuperando la relación, actualmente rota.

Por último, reivindicar la especialidad de Medicina de Familia como requisito necesario para trabajar en la sanidad pública y la necesidad de modificar los planes de estudio del grado de Medicina para que se cuente con la Atención Primaria en el conocimiento y en la formación de los futuros profesionales.

Versió en valencià


SIMAP

Atenció Primària: una vaga pot ser necessària, però hi ha molta faena que fer fins al seu termini


  • La sanitat pública agonitza, i l’Atenció Primària és l’estructura més vulnerable (i atraient per al mercat de la sanitat privada)
  • SIMAP insisteix en la necessitat de treball negociador urgent de la Taula Sectorial, com a prioritat, abans de traslladar la responsabilitat als professionals sanitaris
  • SIMAP proposa 10 grups de mesures concretes a la Conselleria de Sanitat i a la part social negociadora de la Taula Sectorial, i ofereix la seua col·laboració i treball, com sempre, per a traure a l’Atenció Primària del fangar on es troba

En les últimes setmanes s’han sumat les vagues i les convocatòries de vaga en diferents serveis de salut autonòmics, en l’àmbit de l’Atenció Primària. Des d’ahir, un sindicat mèdic, CESM-CV, comunica que per als dies 17 i 18 de gener de 2023 té previst vaga de metges, en aquest àmbit.

Des de SIMAP insistim als sindicats de la Taula Sectorial perquè, abans d’aconseguir la data de possible la vaga convocada, facen l’esforç d’aconseguir millores en les condicions laborals dels treballadors en l’àmbit de l’Atenció Primària. No es pot traslladar la responsabilitat als treballadors en la defensa dels seus interessos i el sacrifici que suposa la participació en una vaga, és a dir, no es poden utilitzar als MF EAP i PEAP com a ariet i infanteria. Per a anar a la vaga, sense que s’haja fet cap esforç per aconseguir les coses per la via de la negociació col·lectiva, no necessitaríem als nostres representants. Per això, cal treballar intensament amb esperit de transversalitat i corresponsabilitat per a conjuminar a tots els sindicats en un front comú.

Fins hui no s’ha aportat res en Mesa Sectorial per a tractar el greu problema de l’Atenció Primària. SIMAP va proposar de manera reiterada que es creara una taula tècnica específica i un calendari que suposara un compromís, encara que no tenim la representativitat suficient per a negociar.

En tot cas, SIMAP mai ha estat de braços plegats (des de fa anys, com es pot comprovar en la informació de la nostra pàgina web www.simap.es), i en aquesta ocasió proposem a la CSUSP, en un escrit dirigit al Conseller de Sanitat, 10 grups de mesures concretes que intenten aportar solucions als problemes detectats en l’àmbit de l’Atenció Primària per als Metges de Família d’Equip d’Atenció Primària (MF EAP) i per als Pediatres dels Equips d’Atenció Primària (PEAP).

Aquestes propostes parteixen d’un treball de recollida d’opinions entre els MF EAP i PEAP i de les reivindicacions que el SIMAP realitza en escrits a la CSUSP, al llarg d’anys.

SIMAP es compromet a defensar aquestes reivindicacions perquè formen part de les propostes que s’incloguen en la necessària negociació col·lectiva i, si arribara el cas en el qual està negociació es tornara realment impossible, es convertisquen en les reivindicacions d’una possible vaga, a la qual el SIMAP s’uniria, si es donaren les circumstàncies de transparència i legitimitat d’aquesta acció, amb un comité de vaga compromès i unes reivindicacions que aporten realment millores.

Respecte als problemes laborals i organitzatius i les possibles solucions pràctiques, volem assenyalar 10 punts que podrien alleujar la situació de manera ràpida i reorientar la percepció tan negativa dels MF EAP i PEAP del que suposa treballar en aquest nivell assistencial.


Quan s’esmenta recursos apropiats, fem referència a disposar dels recursos humans suficients per a poder dur a terme els canvis que es descriuen en els següents punts, denunciant que en l’increment de places dels últims temps el percentatge de
MF EAP i PEAP és absolutament insuficient.

         Retribucions
  • Complement específic igual que en atenció especialitzada, al qual caldrà afegir el complement de dispersió geogràfica i el número de SIP.
  • Creación d’un complement retributiu dins delc omplemento específic destinat als nomenaments eventuals que no tenen contingent assignat i el contingut del qual siga equivalent a la mitjana dels SIP que tenen assignat els MF EAP i PEAP.
  • Dietes per desplaçament quan s’utilitza el vehicle propi en concepte d’indemnització per raó de servei.
  • Les places d’AP hauran de ser, per definició, de difícil cobertura i disposar d’una retribució per això, per a evitar la fugida i fidelitzar al personal i crear un mínim d’il·lusió pel treball.
  • Retribucions al personal que realitza docència i tutorització de residents.

    Jornada de treball

  • Trabajo ordinari dels centres de salut de dilluns a divendres.
  • Els dissabtes als matins seran cobert com a jornada complementària.
  • Jornada ordinària de 35 hores setmanals i jornada màxima setmanal (suma d’ordinària i complementària de 40 hores setmanals.
  • Flexibilitat horària que permeta la conciliació.
  • Renegociació Decret de 2001 d’Atenció Primària i el Decret de Jornada en aquests apèndixs. Humanitzar els torns de guàrdies amb voluntarietat per a superar torns de 12 hores diàries (suma de jornada ordinària i complementària).
    Organització del treball

  • Separació entre treball programat i urgències/a demanda: el M F EAP i PEAP realitzaren durant la jornada ordinària el treball programat tant assistencial, administratiu, formació, etc. Les urgències d’aquest nivell assistencial i les consultes a demanda seran assumides pels PAS/PAC que estaran en funcionament en horari de demà, tant les que acudeixen al centre com les que es produeixen fora d’aquest.
  • Eliminació de l’excés de treball administratiu i burocràcia: IT (ampliar la gestió a l’àmbit d’Atenció Especialitzada), transport sanitari, informes, certificats, interconsultes d’uns altres, exploracions complementàries derivades, …establiment d’un administratiu/va de referència. Adaptació de Abucasis per a eliminar o simplificar la càrrega burocràtica.
  • Capacitat autoorganizativa: gestió i organització de les agendes de cada professional i flexibilitat horària per a conciliació. És el MF EAP i el PEAP els qui realitzaran la proposta de funcionament que serà supervisada i consensuada amb el coordinador.
  • Separació precisa d’agendes i temps definits per a cadascuna d’elles: presencial, telefònica, crònics, tècniques, etc.
  • Els dissabtes al matí es farà treball en jornada complementària. La realitat és que els dissabtes al matí no es realitza consulta ordinària, sinó consulta urgent
    i a demanda de pacients de la zona bàsica, sense respectar el contingent assignat a cada MF EAP/PEAP, per tant, aquesta assignació de tasques impedeix que en aqueix temps de jornada ordinària es complisquen els objectius de cada MF EAP/PEAP d’atendre correctament el seu contingent de pacients, millorar la qualitat assistencial, reduir el temps de demora, aconseguir la longitudinalitat en les cures, etc. A més, no té suport normatiu aquest treball assistencial a pacients d’altres contingents imposat en horari ordinari de dissabte al matí, per la qual cosa ha de ser cobert com a jornada complementària/guàrdies, ja que, de fet, s’està realitzant aquesta funció.
  • Temps assignat dins de la jornada ordinària per a la formació reglada, docència i la investigació, amb posada al dia, a més, en correspondència i col·laboració amb serveis d’especialitzada.
  • Reconeixement del treball de tutors i col·laboradors docents de metges interns residents i estudiants grau de medicina: econòmic, per a carrera professional, ajustos d’agendes, etc., que incentive aquestes tasques de manera que contribuïsca a millorar la qualitat de la docència i supervisió impartida.
    Contingents de pacients i nombre màxim de consultes programades

  • Límit normatiu màxim en assignació de targetes sanitàries de 1400 amb contingents reals, equilibrat per edat i estatus socioeconòmic amb coeficients reductors aplicats a aquest màxim, tant per percentatge d’edat major de 65 anys, com per dispersió geogràfica i zones rurals amb diversos consultors auxiliars assignats per a MF EAP i 800 per a PEAP. Pacients Anomenats «no assignats» per ser pacients desplaçats del seu lloc d’empadronament hauran de formar part d’aqueix contingent màxim de 1400 SIP.
  • Nombre de consultes programades presencials màxim 25/dia amb un espai de 5 cites per a l’autoorganització de consultes necessàries/no demorables (por exemple, després de consulta telefònica). Només el MF EAP/PEAP tindrà capacitat de citar en aqueixa franja.
  • Consulta telefònica/en línia: només per a seguiment de pacients amb un màxim de 10 al dia. És prioritari permetre que es puga realitzar una labor educativa i de prevenció de la salut en aquest nivell assistencial.
  • Es potenciarà l’educació sanitària de la població, amb temps assignat dins de la jornada laboral, mitjançant un pla integral, coordinat amb altres conselleries i organismes públics, que aportarà, entre altres guanys en salut, la racionalització de la demanda.
    Ajust de plantilles
  • Places estructurals per al nombre de pacients assignats i cobertura d’absències previsibles(vacances, LD, formació, lliurances de guàrdia, etc.). Això requerirà la previsió i càlcul de caràcter anual de les absències que puguen ser previstes i es mantindrà un nombre superior deprofessionals per a assumir aqueix treball sense recórrer al repartiment del contingent entre els professionals del centre ni a nomenaments precaris de substitució de dies solts.
  • No es podrà obligar a assumir repartiment de contingent en cap circumstància i es buscarà una solució alternativa. Solament serà voluntari i en diferent horari. La voluntarietat deurà guanyar-la la CSUSP amb millors condicions laborals i retributives per a cobrir les seues necessitats assistencials.
    Urgències dels PAS i PAC en funcionament permanent 24 hores

  • Tant dies laborables com dissabtes i festius, amb nomenaments d’interinitat de MF EAP /PEAP en jornada ordinària amb torns de matí i vesprada.
  • Finalització de l’abús i la precarietat que suposen els nomenaments d’atenció continuada i integrar-los com a membres de l’equip amb especial assignació de tasques assistencials que donen correcta cobertura a la urgència extrahospitalària.
    Estructura organitzativa renovada

  • Gestió participativa, sense jerarquies arbitràries, amb elaboració pròpia dels objectius assistencials, formatius i d’investigació, complint les metes d’una carrera professional que no ha de quedar només en qüestions retributives.
  • Cap de zona bàsica equivalent a cap de secció (o de servei, segons circumstàncies) d’Atenció Especialitzada. Haurà de ser una plaça no bàsica i tindre una reserva de plaça per a no sobrecarregar a la resta de l’equip i garantir els drets dels pacients del seu contingent.
  • Establiment de mecanismes de fidelització dels residents que finalitzen la formació a la Comunitat Valenciana perquè continuen la seua trajectòria professional en la CSUSP.
  • Creació d’un òrgan central de gestió eficient (podria ser una direcció general d’AP) de la qual depenguen les direccions de departaments com en altres CCAA (actualment només hi ha un servei de planificació i organització d’AP amb unitats de suport).

    Millora estructural de les instal·lacions

Inversió en els centres de salut que permetrà tindre disponibilitat de consultes, sales de capellans, sales d’espera adequades al nombre de professionals i l’afluència de pacients, amb garantia de ventilació i salubritat, etc.

    esures per a la protecció de la salut laboral
  • Vehicle de la CSUSP amb conductor, la qual cosa implica la necessitat de crear places d’aquesta categoria professional pel risc d’accidents i de fatiga mental que suposa assumir aquest treball per part dels professionals sanitaris durant les guàrdies.
  • Seguretat en el treball contra les agressions: sistemes de vigilància efectius amb agents de seguretat en els centres, càmeres de vigilància, etc.
  1. ML’Atenció Primària i l’Atenció Especialitzada han de ser dues «equinivels» assistencials
  • Competències específiques en cada nivell.
  • Imprescindible eliminar de qualsevol consideració, control del sistema de treball, procediment, etc., que supose que Atenció Primària en un nivell assistencial inferior i subordinat a l’Atenció Especialitzada.
  • Circuits Atenció Primària-Atenció Especialitzada consensuats, recuperant la relació, actualment trencada.

Finalment, reivindicar l’especialitat de Medicina de Família com a requisit necessari per a treballar en la sanitat pública i la necessitat de modificar els plans d’estudi del grau de Medicina perquè es compte amb l’Atenció Primària en el coneixement i en la formació dels futurs professionals.


Cuando otros desisten, SIMAP insiste