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Actualidad y NoticiasAcción sindicalJornada/Guardias

La Conselleria pretende derogar la compensación por exceso de guardias y por realizarlas en domingo y festivos especiales

By 13 de marzo de 2024No Comments


Sigue sin respetar uno de los derechos laborales básicos con un incuestionable peso normativo y jurisprudencial que es la limitación de la jornada laboral máxima obligatoria


  • La Conselleria de Sanidad parece no conocer los derechos respecto a los límites máximos de la jornada laboral ya que los vulnera de forma sistemática.
  • La pretensión de eliminar la libranza adicional de domingo y festivos especiales o por exceder 3 guardias por encima de 36 es una minucia respecto a la deuda horaria que tiene la Conselleria de Sanidad con todos/as aquellos que superen las 3 guardias mensuales o las 425 horas de atención continuada al año
  • Resulta increíble que no tengan en consideración la deuda anual de jornada laboral que los profesionales sanitarios que realizan guardias acumulan anualmente y que no reclaman
  • El número de guardias obligatorias (3 al mes en atención especializada y 425 horas al año en atención primaria) no es número arbitrario
  • No aprovechan esta modificación del «decreto de jornada» para regular la libranza de guardias de presencia física realizada en sábados, ya que el decreto actual no respeta el mínimo del descanso semanal. Ni tampoco el descanso tras la guardia localizada
  • La clara conclusión que nos salta a la cara como si fuera una bofetada, es que lo que se pretende no es mejorar, sino exprimir más al trabajador@ sanitari@ por la vía del recorte de derechos

En valencià a continuación del texto en castellano

Como consecuencia del resultado de la negociación en mesa técnica entre personal técnico de la Conselleria de Sanidad y los sindicatos con representación en mesa sectorial, en la que se presentó una reforma del decreto de jornada.

Es cierto que se trata de una Mesa Técnica y que la negociación no ha finalizado y no hay un acuerdo definitivo al que podamos referirnos y analizar.

Según la información que nos aporta la Conselleria de Sanidad la pretensión es modificar el decreto de jornada y derogar las ordenes de guardias de especializada del 99 y el decreto 2001 de atención continuada en atención primaria.

En todo caso, dada la gravedad de las informaciones vertidas, no queremos esperar a que podamos disponer de información una vez se concluya su negociación en mesa sectorial.

Vamos a comentar algunos elementos que se «han filtrado» por los sindicatos y de información recibida de fuentes fiables (sin documentos), efectuando una evaluación en base a las normas vigentes, siguiendo la forma de trabajo de Simap.

Se ha trasladado a la mesa negociadora una regulación global y completa de la prestación de la jornada complementaria con la voluntad de derogar el Decreto de Primaria y la Orden de Especializada que hasta ahora la regulaban.

Al parecer estos cambios se justifican porque el entorno de condiciones de trabajo y retributivas de hace 20 años distan de ser las actuales, y no tiene ningún equivalente en el resto de las comunidades autónomas. Todo ello por la necesidad de mantener la jornada de base disponible, que en los tiempos actuales es más escasa.

La propuesta de modificación de las jornadas y los horarios de trabajo que se van a negociar en las próximas semanas van a ser objeto de varios análisis por parte del Simap. En este primer documento trata de lo que supone la derogación de las normativas autonómicas que regulan las guardias/atención continuada. Al final del escrito hemos incluido los artículos correspondientes afectados.

La propuesta no contiene la libranza adicional de un día por cada guardia de domingo o festivo especial o por exceder 3 guardias por encima de 36 guardias al año.

Además de manifestar nuestro desacuerdo con la forma, que está siendo ya casi habitual, del trato que ofrecen a los trabajadores/as los responsables de la Conselleria de Sanidad, queremos utilizar este escrito para hacer una labor didáctica y divulgativa sobre cuáles son nuestros derechos
respecto a los límites máximos de la jornada laboral y cómo la Conselleria de Sanidad los vulnera de forma sistemática.

También queremos poner en evidencia que aquello que pretenden derogar, la libranza adicional de un día por cada guardia de domingo o festivo especial o por exceder 3 guardias por encima de 36 guardias son minucias respecto a la deuda horaria que tiene la Conselleria de sanidad con todos/as aquellos que superen las 3 guardias mensuales o las 425 horas de atención continuada al año.

Resulta también bastante indignante y burdo que se pretenda eliminar los días de descanso por compensación por el exceso de guardias por encima de las máximas obligatorias, por realizarlas en domingo o en algunos festivos señalados. Pero, sobre todo, resulta increíble que no tangan en consideración la deuda anual de jornada laboral que los profesionales sanitarios que realizan guardias acumulan anualmente y que, en la mayoría de los casos, por desconocimiento no reclaman, pero que, de hacerlo, podrían poner en jaque la asistencia sanitaria, que con estas medidas que proponen, parece que pretendan mejorar.

Son ya muchos puntos de la organización y el tiempo de trabajo que se están viendo empeorados por las nuevas normativas de esta Conselleria de Sanidad y esta nueva propuesta de modificación del decreto de jornada sin duda va a agravar nuestras condiciones de trabajo (análisis en próximos envíos), pero es posible que esta eliminación de los descansos compensatorios tras las guardias, sea el detonante para que muchas personas reacciones y tomen una postura activa en la defensa de sus derechos laborales básicos.

Uno de estos derechos laborales básicos con un incuestionable peso normativo y jurisprudencial es a la limitación de la jornada laboral máxima obligatoria

La limitación para los profesionales que tienen asignada jornada complementaria /guardias son 48 horas semanales en cómputo anual, ya que es normativa de obligado cumplimiento por la directiva europea, el Estatuto Marco y, en consecuencia, el decreto de jornada lo tiene reflejado (al final del texto incluimos la normativa).

Este punto lo debería tener bastante claro todo el mundo, pero quizá no tanto las implicaciones prácticas que esto supone. Vamos a intentar explicarlas de una forma lo más clara posible.

Implicaciones prácticas de la limitación de 48 horas semanales en cómputo anual.

  1. Es importante tener claro lo que se considera tiempo de trabajo y lo que no. Tiempo de trabajo es el que se incluye en la jornada ordinaria y en las guardias/ atención continuada. También el que voluntariamente se realiza por encima de la jornada ordinaria en los programas específicos de productividad.
  2. No se considera como tiempo de trabajo
    la libranza de guardia y esas 7 horas no computan para el cálculo de la jornada obligatoria anual. Por lo tanto, es un tiempo que, digamos, se debe para completar jornada.
  3. El tiempo de trabajo obligatorio global máximo no puede superar las 48 horas semanales. Cualquier tiempo de trabajo por encima de este máximo debe ser voluntario. Incluye tanto a la superación de la jornada ordinaria, programas de productividad, como a las guardias. Sin embargo, la Conselleria realiza un trato diferente si se trata de programa de productividad para jornada ordinaria en relación con el que hace si se trata para las guardias. En el caso de las guardias, nos han hecho creer que debemos hacer obligatoriamente las necesarias para cubrir la actividad asistencial de un servicio y equipo, y esto no es así.
  4. La Conselleria tiene la obligación legal de solicitar a cada trabajador/a el consentimiento por escrito de su voluntad específica a sobrepasar las 48 horas semanales en cómputo anual. Cosa que no hace. Es decir, está imponiendo, de forma irregular, una jornada laboral superior al máximo que puede obligar a las personas que realizan guardias.

La propia Conselleria de Sanidad, en las normas que ahora pretende derogar y en las que también regulan los descansos adicionales compensatorios por el exceso de guardias, por realizarlas en domingo o festivos especiales, establece el número de guardias obligatorias (3 al mes en atención especializada y 425 horas al año en atención primaria).

Este número de guardias no es un número arbitrario que se recoge en la normativa, sino que es el número de horas que corresponden cuando calculas las 48 horas máximas obligatoria e incluye, además, la recuperación como tiempo de trabajo de cada libranza de guardias producida. Por lo tanto, con este número de horas de guardia ya hemos cumplido con todo el tiempo obligatorio de trabajo.

A partir de este número de guardias obligatorias (3 al mes en especializada y 425 horas al año en primaria) cada hora de guardia que realice de más nos lo deben como descanso y no les queda otra opción que ir reduciendo la jornada ordinaria.

Ejemplo:

Un caso en el que no se haya dado el consentimiento por escrito de superar de forma voluntaria las 48 horas semanales en cómputo anual, y la cuarta guardia mensual sea de 17 horas, y se libre al día siguiente 7 horas.

Esta situación supone que la Conselleria de Sanidad le deberá al trabajador/a 10 horas que reducirán las 1589 horas obligatorias de la jornada ordinaria:

  • Si la cuarta guardia es de 24 horas y se libra 7 horas al día siguiente deberán al trabajador/a 17 horas.
  • Si la guardia es en víspera de festivo y la libranza es en el propio festivo, entonces la deuda es total por el número de horas de guardia realizadas, las 17 horas o las 24 horas completas, ya que no se ha «gastado» las 7 horas de libranza.

Anulación del día de descanso adicional a vacaciones (recuperable también) que se generaba cada tres guardias por encima de 36

En el supuesto en el que pretenden anular el día de descanso adicional a vacaciones (recuperable también) que se generaba cada tres guardias tras superar las 36, si aplicamos lo que legalmente corresponde la diferencia a nuestro favor es dramática,
ya que, por cada guardia (por ejemplo, de 17 horas) más allá de las 33 guardias, nos deben 10 horas que, además, reducen jornada de las 1589 horas obligatorias.

En el supuesto del límite de las 36 guardias, ya por alcanzar ese número nos deberían 30 horas, y por cada 3 por encima de 36, otras 30 horas.

Donde la Conselleria de Sanidad nos compensa con 7 horas, la realidad legal es que se nos deben 60 horas, que serían 8,6 días y, si se redondea, 9 jornadas.

Otro ejemplo:

Si una persona ha realizado 6 guardias en domingo durante un año, se le conceden 6 días de descanso en el momento actual (además recuperables) para adicionar a vacaciones. Si esas guardias de domingo entran dentro de un exceso de guardias por encima de las máximas obligatorias, por cada 24 horas se generan 17 horas que, además, reducen jornada de las 1589 horas anuales de jornada ordinaria, que trasladados a días libres serían 6×17=102 horas que en jornadas de 7 horas serían 14,6 días (15 días). Volvemos a enfrentar los 6 días que se concede en el momento actual frente a los 15 que legalmente corresponden cuando sobrepasamos la jornada máxima obligatoria.

Es decir, la propuesta de modificación a la Mesa Técnica de la Conselleria de Sanidad es quitarnos, según este ejemplo 6 días por los domingos realizados. Sin embargo, en realidad, si se han realizado estas guardias más allá de las obligatorias sin haber dado el consentimiento, nos deberías 15 días que reducen la jornada por esos mismo 6 domingos.

No aprovechan esta «modificación «del decreto de jornada para regular la libranza de guardias de presencia física realizada en sábados, ya que el decreto actual no respeta el mínimo del descanso semanal

Otra cuestión absolutamente llamativa es que no aprovechen esta «modificación «del decreto de jornada para regular la libranza de guardias de presencia física realizada en sábados, ya que el decreto actual no respeta el mínimo del descanso semanal de 36 horas semanales o 72 en cómputo de 14 días, en ambos casos de manera ininterrumpida. Tampoco la forma en la que regulan el descanso tras la guardia localizada, absolutamente irregular o la limitación de estas al ser tiempo de trabajo efectivo.

Conclusiones

Cuando uno entiende la situación, comprende también que lo que se nos ofrecía como descansos por compensación por el exceso de guardias por encima de las máximas obligatorias, por realizarlas en domingo o en algunos festivos señalados, es nada, una nimiedad, en comparación con lo que legalmente se nos debe.

La clara conclusión que nos salta a la cara como si fuera una bofetada es que lo que se pretende no es mejorar, sino exprimir más al trabajador@ sanitari@ por la vía del recorte de derechos.

La forma de detener este abuso es hacernos valer mediante cada una de las formas que estén a nuestro alcance.

Próximamente en la página web del Simap (www.simap.es) os incluiremos un documento de Excel que os permitirá calcular vuestra jornada real realizada, el exceso y el déficit que esto supone. Aquell@s que estén dispuest@s a hacer valer este derecho podéis poneros en contacto con nosotros.


Legislación afectada:

  • DECRETO 72/2001, de 2 de abril, del Gobierno Valenciano, por el que se regula la atención continuada en el ámbito de la atención primaria. [2001/M3159]

https://dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=1386/2001&L=1

Artículo 11. Libranza y compensación de días
El día siguiente de haber realizado atención continuada, de forma obligatoria, será día de descanso remunerado.
En el supuesto de que la atención continuada se efectúe en domingo, el día de descanso correspondiente será el lunes y, además, dará lugar a un día de compensación que se adicionará a los periodos vacacionales.
Los días 24 y 31 de diciembre, así como el 5 de enero, se considerarán festivos a efectos retributivos, con una remuneración equivalente a 24 horas de atención continuada.
Los días 1 y 6 de enero, el 9 de octubre y el 25 de diciembre tendrán el tratamiento de domingo, por lo que darán derecho a un día de compensación que se adicionará a los periodos vacacionales.
En atención a la regulación fijada en este artículo, las direcciones de Atención Primaria podrán arbitrar medidas organizativas necesarias para garantizar la adecuada atención sanitaria a la población, previa autorización de la Conselleria de Sanidad.

  • ORDEN de 21 de enero de 1999, de la Conselleria de Sanidad, por la que se regula el régimen de prestación de las guardias médicas en el servicio de atención especializada y de los descansos del personal que las realiza.

https://dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion.jsp?id=1551&sig=0294/1999&L=1&url_lista=+

Artículo 3. Límite en el número de guardias de presencia física

El número máximo de guardias de presencia física que puede realizar un facultativo obligatoriamente será de tres guardias mensuales. De forma voluntaria podrá realizar todas aquellas que desee el facultativo y le permita el director del hospital, siempre que se cumpla toda la normativa vigente en materia de guardias médicas.

Cuando por necesidades asistenciales justificadas, durante los periodos vacacionales de verano (julio, agosto, septiembre), Navidades y Semana Santa, resulte imprescindible un incremento de guardias que supere el máximo de tres guardias mensuales por facultativo, la dirección del centro recurrirá, por orden, a la oferta de los propios facultativos que deseen realizarlas de forma voluntaria; en segundo lugar, al nombramiento de facultativos para la prestación de servicios en los términos previstos en el artículo 54 de la Ley 66/97, y en tercer lugar, a la designación obligatoria de facultativos del propio servicio donde se haya producido la necesidad asistencial.

En este último supuesto, el exceso de guardias se distribuirá de forma igualitaria entre todos los facultativos.

Cada tres días o fracción de tres superior a las 36 guardias obligatorias al año dará derecho a un día de compensación que se adicionará a los periodos vacacionales, independientemente de los concedidos por las guardias realizadas en domingo.

Artículo 5. Días especiales de guardia

Los días 24 y 31 de diciembre se considerarán como guardias de festivos, con una retribución de guardia de 24 horas.

Los días 1 de enero, 6 de enero, 9 de octubre y 25 de diciembre tendrán tratamiento de domingo, por lo que dará derecho a un día de compensación que se adicionara al periodo vacacional.

  • Ley 55/2003, de 16 de diciembre, del Estatuto Marco del personal estatutario de los servicios de salud

En su artículo 17 «derechos individuales del personal estatutario» en su punto g), especifica el derecho al descanso necesario, mediante la limitación de la jornada, las vacaciones periódicas retribuidas y permisos en los términos que se establezcan.

Y, en el artículo 48. «Jornada complementaria: «2. La duración máxima conjunta de los tiempos de trabajo correspondientes a la jornada complementaria y a la jornada ordinaria será de 48 horas semanales de trabajo efectivo de promedio en cómputo semestral, salvo que mediante acuerdo, pacto o convenio colectivo se establezca otro cómputo».

  • Decreto 137/2003, de 18 de julio (Decreto de Jornada)

El artículo 2 establece, por la trasposición de la Directiva 2003/88/CE del Parlamento Europeo y del Consejo de 4 de noviembre de 2003, relativa a determinados aspectos de la ordenación del tiempo de trabajo, que «el límite máximo de jornada obligatoria de 48 horas semanales que únicamente podrá ser rebasado contando con la aceptación voluntaria del personal, del que cada centro elaborará un registro actualizado a disposición de la autoridad competente en la supervisión y vigilancia de la seguridad y salud de los trabajadores«.

  • DIRECTIVA 2003/88/CE DEL PARLAMENTO EUROPEO Y DEL CONSEJOde 4 de noviembre de 2003 relativa a determinados aspectos de la ordenación del tiempo de trabajo

Artículo 6

Duración máxima del tiempo de trabajo semanal

Los Estados miembros adoptarán las medidas necesarias para que, en función de las necesidades de protección de la seguridad y de la salud de los trabajadores:

a) se limite la duración del tiempo de trabajo semanal por medio de disposiciones legales, reglamentarias o administrativas o de convenios colectivos o acuerdos celebrados entre interlocutores sociales;

b) la duración media del trabajo no exceda de 48 horas, incluidas las horas extraordinarias, por cada período de siete días.

Artículo 16

Períodos de referencia

b) para la aplicación del artículo 6 (duración máxima del tiempo de trabajo semanal), un período de referencia que no exceda de cuatro meses.

Los períodos de vacaciones anuales pagadas, concedidas de conformidad con el artículo 7, y los períodos de bajas por enfermedad no se tendrán en cuenta o serán neutros para el cálculo del promedio;


SIMAP

13 de març de 2024 www.simap.es

La Conselleria pretén derogar la compensació per excés de guàrdies i per realitzar-les en diumenge i festius especials

Seguix sense respectar un dels drets laborals bàsics amb un inqüestionable pes normatiu i jurisprudencial que és la limitació de la jornada laboral màxima obligatòria


  • La Conselleria de Sanitat sembla no conéixer els drets respecte als límits màxims de la jornada laboral ja que els vulnera de manera sistemàtica.
  • La pretensió d’eliminar la lliurança addicional de diumenge i festius especialés o per excedir 3 guàrdies per damunt de 36 és una minúcia respecte al deute horari que té la Conselleria de Snieu amb tots/as aquells que superen les 3 guàrdies mensuals o les 425 hores d’atenció continuada a l’any
  • Resulta increïble que no tinguen en consideració el deute anual de jornada laboral que els professionals sanitaris que realitzen guàrdies acumulen anualment i que no reclamen
  • El nombre de guàrdies obligatòries (3 al mes en atenció especialitzada i 425 hores a l’any en atenció primària) no és número arbitrari
  • No aprofiten esta modificació del «decret de jornada» per a regular la lliurança de guàrdies de presència física realitzada en dissabtes, ja que el decret actual no respecta el mínim del descans setmanal. Ni tampoc el descans després de la guàrdia localitzada
  • La clara conclusió que ens salta a la cara com si fora una galtada, és que el que es pretén no és millorar, sinó esprémer més al treballador@ sanitari@ per la via de la retallada de drets

A conseqüència del resultat de la negociació en taula tècnica entre personal tècnic de la Conselleria de Sanitat i els sindicats amb representació en taula sectorial, en la qual es va presentar una reforma del decret de jornada.

És cert que es tracta d’una Taula Tècnica i que la negociació no ha finalitzat i no hi ha un acord definitiu al qual puguem referir-nos i analitzar.

Segons la informació que ens aporta la Conselleria de Sanitat la pretensió és modificar el decret de jornada i derogar les ordenes de guàrdies d’especialitzada del 99 i el decret 2001 d’atenció continuada en atenció primària.

En tot cas, donada la gravetat de les informacions abocades, no volem esperar que puguem disposar d’informació una vegada es concloga la seua negociació en taula sectorial.

Vamos a comentar alguns elements que es «han filtrat» pels sindicats i d’informació rebuda de fonts fiables (sense documents), efectuant una avaluació sobre la base de les normes vigents, seguint la forma de treball de *Simap.

S’ha traslladat a la taula negociadora una regulació global i completa de la prestació de la jornada complementària amb la voluntat de derogar el Decret de P*rimaria i l’Orde de Especializada que fins ara la regula*ban.

Pel que sembla estos canvis es justifiquen perquè l’entorn de condicions de treball i retributives de fa 20 anys disten de ser les actuals, i no té cap equivalent en la resta de les comunitats autònomes. Tot això per la necessitat de mantindre la jornada de base disponible, que en els temps actuals és més escassa.

La proposta de modificació de les jornades i els horaris de treball que es negociaran en les pròximes setmanes seran objecte de diverses anàlisis per part del Simap. En este *primer document tracta del que suposa la derogació de les normatives autonòmiques que regulen les guàrdies/atenció continuada. Al final de l’escrit hem inclòs els articles corresponents afectats.

La proposta no conté la lliurança addicional d’un dia per cada guàrdia de diumenge o festiu especial o per excedir 3 guàrdies per damunt de 36 guàrdies a l’any.

A més de manifestar el nostre desacord amb la forma, que està sent ja quasi habitual, del tracte que oferixen als treballadors/as els responsables de la Conselleria de Sanitat, volem utilitzar este escrit per a fer una labor didàctica i divulgativa sobre quins són els nostres drets
respecte als límits màxims de la jornada laboral i co*mo la Conselleria de Snieu els vulnera de manera sistemàtica.

També volem posar en evidència que allò que pretenen derogar, la lliurança addicional d’un dia per cada guàrdia de diumenge o festiu especial o per excedir 3 guàrdies per damunt de 36 guàrdies són minúcies respecte al deute horari que té la Conselleria de sanitat amb tots/as aquells que superen les 3 guàrdies mensuals o les 425 hores d’atenció continuada a l’any.

Resulta també bastant indignant i bast que es pretenga eliminar els dies de descans per compensació per l’excés de guàrdies per damunt de les màximes obligatòries, per realitzar-les en diumenge o en alguns festius assenyalats. Però, sobretot, resulta increïble que no *tangan en consideració el deute anual de jornada laboral que els professionals sanitaris que realitzen guàrdies acumulen anualment i que, en la majoria dels casos, per desconeixement no reclamen, però que, de fer-ho, podrien posar en escac l’assistència sanitària, que amb estes mesures que proposen, sembla que pretenguen millorar.

Són ja molts punts de l’organització i el temps de treball que s’estan veient empitjorats per les noves normatives d’esta Conselleria de Sanitat i esta nova proposta de modificació del decret de jornada sens dubte agreujarà les nostres condicions de treball (anàlisi en pròxims enviaments), però és possible que esta eliminació dels descansos compensatoris després de les guàrdies, siga el detonant perquè moltes persones reacciones i prenguen una postura activa en la defensa dels seus drets laborals bàsics.

Un d’estos drets laborals bàsics amb un inqüestionable pes normatiu i jurisprudencial és a la limitació de la jornada laboral màxima obligatòria

La limitació pllaura els professionals que tenen assignada jornada complementària /guàrdies són 48 hores setmanals en còmput anual, ja que és normativa d’obligat compliment per la directiva europea, l’Estatut Marc i, en conseqüència, el decret de jornada el té reflectit (al final del text incloem la normativa).

Este punt l’hauria de tindre bastant clar tothom , però potser no tant les implicacions pràctiques que això suposa. Intentarem explicar-les d’una forma el més clara possible.

Implicacions pràctiques de la limitació de 48 hores setmanals en còmput anual.

  • És important tindre clar el que es considera temps de treball i el que no. Temps de treball és el que s’inclou en la jornada ordinària i en les guàrdies/ atenció continuada. També el que voluntàriament es realitza per damunt de la jornada ordinària en els programes específics de productivitat.
  • No es considera com a temps de treball
    la lliurança de guàrdia i eixes 7 hores no computen per al càlcul de la jornada obligatòria anual. Per tant, és un temps que, diguem, es deu per a completar jornada.
  • El temps de treball obligatori global màxim no pot superar les 48 hores setmanals. Qualsevol temps de treball per damunt d’este màxim ha de ser voluntari. Fins i tot tanta la superació de la jornada ordinària, programes de productivitat, com a les guàrdies. No obstant això, la Conselleria realitza un tracte diferent si es tracta de programa de productivitat per a jornada ordinària en relació amb el qual fa si es tracta per a les guàrdies. En el cas de les guàrdies, ens han fet creure que hem de fer obligatòriament les necessàries per a cobrir l’activitat assistencial d’un servici i equip, i això no és així.
  • La Conselleria té l’obligació legal de sol·licitar a cada treballador/al consentiment per escrit de la seua voluntat específica a sobrepassar les 48 hores setmanals en còmput anual. Cosa que no fa. És a dir , està imposant, de manera irregular, una jornada laboral superior al màxim que pot obligar a les persones que realitzen guàrdies.

La pròpia Conselleria de Sanitat, en les normes que ara pretén derogar i en les quals també regulen els descansos addicionals compensatoris per l’excés de guàrdies, per realitzar-les en diumenge o festius especials, establix el nombre de guàrdies obligatòries (3 al mes en atenció especialitzada i 425 hores a l’any en atenció primària).

Este nombre de guàrdies no és un número arbitrari que s’arreplega en la normativa, sinó que és el nombre d’hores que corresponen quan calcules les 48 hores màximes obligatòria i inclou, a més, la recuperació com a temps de treball de cada lliurança de guàrdies produïda. Per tant, amb este nombre d’hores de guàrdia ja hem complit amb tot el temps obligatori de treball.

A partir d’este nombre de guàrdies obligatòries (3 al mes en especialitzada i 425 hores a l’any en primària) cada hora de guàrdia que realitze de més ens ho deuen com a descans i no els queda una altra opció que anar reduint la jornada ordinària.

Exemple:

Un cas en el qual no s’haja donat el consentiment per escrit de superar de manera voluntària les 48 hores setmanals en còmput anual, i la quarta guàrdia mensual siga de 17 hores, i es lliura l’endemà 7 hores.

Esta situació suposa que la Conselleria de Sanitat li deurà al treballador/a 10 hores que reduiran les 1589 hores obligatòries de la jornada ordinària:

  • Si la quarta guàrdia és de 24 hores i es lliura 7 hores l’endemà deuran al treballador/a 17 hores.
  • Si la guàrdia és en vespra de festiu i la lliurança és en el propi festiu, llavors el deute és total pel nombre d’hores de guàrdia realitzades, les 17 hores o les 24 hores completes, ja que no s’ha «gastat» les 7 hores de lliurança.

Anul·lació del dia de descans addicional a vacacions (recuperable també) que es generava cada tres guàrdies per damunt de 36

En el supòsit en el qual pretenen anul·lar el dia de descans addicional a vacacions (recuperable també) que es generava cada tres guàrdies després de superar les 36, si apliquem el que legalment correspon la diferència al nostre favor és dramàtica,
ja que, per cada guàrdia (per exemple, de 17 hores) més enllà de les 33 guàrdies, ens deuen 10 hores que, a més, reduïxen jornada de les 1589 hores obligatòrias.

En el supòsit del límit de les 36 guàrdies, ja per aconseguir eixe número ens deurien 30 hores, i per cada 3 per damunt de 36, altres 30 hores.

On la Conselleria de Sanitat ens compensa amb 7 hores, la realitat legal és que se’ns deuen 60 hores, que serien 8,6 dies i, si s’arredonix, 9 jornades.

Un altre exemple:

Si una persona ha realitzat 6 guàrdies en diumenge durant un any, se li concedixen 6 dies de descans en el moment actual (a més recuperables) per a addicionar a vacacions. Si eixes guàrdies de diumenge entren dins d’un excés de guàrdies per damunt de les màximes obligatòries, per cada 24 hores es generen 17 hores que, a més, reduïxen jornada de les 1589 hores anuals de jornada ordinària, que traslladats a dies lliures serien *6×17=102 hores que en jornades de 7 hores serien 14,6 dies (15 dies). Tornem a enfrontar els 6 dies que es concedix en el moment actual enfront dels 15 que legalment corresponen quan sobrepassem la jornada màxima obligatòria.

És a dir, la proposta de modificació a la Taula Tècnica de la Conselleria de Sanitat és llevar-nos, segons este exemple 6 dies pels diumenges realitzats. No obstant això, en realitat, si s’han realitzat estes guàrdies més enllà de les obligatòries sense haver donat el consentiment, ens deuries 15 dies que reduïxen la jornada per eixos mateix 6 diumenges.

No aprofiten esta «modificació «del decret de jornada per a regular la lliurança de guàrdies de presència física realitzada en dissabtes, ja que el decret actual no respecta el mínim del descans setmanal

Una altra qüestió absolutament cridanera és que no aprofiten esta «modificació «del decret de jornada per a regular la lliurança de guàrdies de presència física realitzada en dissabtes, ja que el decret actual no respecta el mínim del descans setmanal de 36 hores setmanals o 72 en còmput de 14 dies, en tots dos casos de manera ininterrompuda. Tampoc la forma en la qual regulen el descans després de la guàrdia localitzada, absolutament irregular o la limitació d’estes en ser temps de treball efectiu.

Conclusions

Quan un entén la situació, comprén també que el que se’ns oferia com a descansos per compensació per l’excés de guàrdies per damunt de les màximes obligatòries, per realitzar-les en diumenge o en alguns festius assenyalats, és res, una nimietat, en comparació amb el que legalment se’ns deu.

La clara conclusió que ens salta a la cara com si fora una galtada és que el que es pretén no és millorar, sinó esprémer més al treballador/a sanitari/a per la via de la retallada de drets.

La manera de detindre este abús és fernus valr mitjançant cadascuna de les formes que estiguen al nostre abast.

Pròximament en la pàgina web del Simap (www.simap.es) us inclourem un document d’Excel que us permetrà calcular la vostra jornada real realitzada, l’excés i el dèficit que això suposa. Aquells/es que estiguen disposats o disposades a fer valdre este dret podeu posarus en contacte amb nosaltres.

Legislació afectada:

  • DECRET 72/2001, de 2 d’abril, del Govern Valencià, pel qual es regula l’atenció continuada en l’àmbit de l’atenció primària. [2001/M3159]

https://dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=1386/2001&L=1

Article 11. Lliurança i compensació de dies
L’endemà d’haver realitzat atenció continuada, de manera obligatòria, serà dia de descans remunerat.
En el cas que l’atenció continuada s’efectue en diumenge, el dia de descans corresponent serà el dilluns i, a més, donarà lloc a un dia de compensació que s’addicionarà als períodes vacacionals.
Els dies 24 i 31 de desembre, així com el 5 de gener, es consideraran festius a efectes retributius, amb una remuneració equivalent a 24 hores d’atenció continuada.
Els dies 1 i 6 de gener, el 9 d’octubre i el 25 de desembre tindran el tractament de diumenge, per la qual cosa donaran dret a un dia de compensació que s’addicionarà als períodes vacacionals.
En atenció a la regulació fixada en este article, les direccions d’Atenció Primària podran arbitrar mesures organitzatives necessàries per a garantir l’adequada atenció sanitària a la població, prèvia autorització de la Conselleria de Sanitat.

  • ORDE de 21 de gener de 1999, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regula el règim de prestació de les guàrdies mèdiques en el servici d’atenció especialitzada i dels descansos del personal que les realitza.

https://dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion.jsp?id=1551&*sig=0294/1999&L=1&*url_llista=+

Article 3. Límit en el nombre de guàrdies de presència física

El nombre màxim de guàrdies de presència física que pot realitzar un facultatiu obligatòriament serà de tres guàrdies mensuals. De manera voluntària podrà realitzar totes aquelles que desitge el facultatiu i li permeta el director de l’hospital, sempre que es complisca tota la normativa vigent en matèria de guàrdies mèdiques.

Quan per necessitats assistencials justificades, durant els períodes vacacionals d’estiu (juliol, agost, setembre), Nadal i Setmana Santa, resulte imprescindible un increment de guàrdies que supere el màxim de tres guàrdies mensuals per facultatiu, la direcció del centre recorrerà, per orde, a l’oferta dels propis facultatius que desitgen realitzar-les de manera voluntària; en segon lloc, al nomenament de facultatius per a la prestació de servicis en els termes previstos en l’article 54 de la Llei 66/97, i en tercer lloc, a la designació obligatòria de facultatius del propi servici on s’haja produït la necessitat assistencial.

En este últim supòsit, l’excés de guàrdies es distribuirà de manera igualitària entre tots els facultatius.

Cada tres dies o fracció de tres superior a les 36 guàrdies obligatòries a l’any donarà dret a un dia de compensació que s’addicionarà als períodes vacacionals, independentment dels concedits per les guàrdies realitzades en diumenge.

Article 5. Dies especials de guàrdia

Els dies 24 i 31 de desembre es consideraran com a guàrdies de festius, amb una retribució de guàrdia de 24 hores.

Els dies 1 de gener, 6 de gener, 9 d’octubre i 25 de desembre tindran tractament de diumenge, per la qual cosa donarà dret a un dia de compensació que s’addicionara al període vacacional.

  • Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’Estatut Marc del personal estatutari dels servicis de salut

En el seu article 17 «drets individuals del personal estatutari» al punt g), especifica el dret al descans necessari, mitjançant la limitació de la jornada, les vacacions periòdiques retribuïdes i permisos en els termes que s’establisquen.

I, en l’article 48. «Jornada complementària: «2. La duració màxima conjunta dels temps de treball corresponents a la jornada complementària i a la jornada ordinària serà de 48 hores setmanals de treball efectiu de mitjana en còmput semestral, llevat que mitjançant acord, pacte o conveni col·lectiu s’establisca un altre còmput».

  • Decret 137/2003, de 18 de juliol (Decret de Jornada)

L’a*rtículo 2 establix, per la trasposició de la Directiva 2003/88/CE del Parlament Europeu i del Consell de 4 de novembre de 2003, relativa a determinats aspectes de l’ordenació del temps de treball, que «el límit màxim de jornada obligatòria de 48 hores setmanals que únicament podrà ser depassat comptant amb l’acceptació voluntària del personal, del qual cada centre elaborarà un registre actualitzat a la disposició de l’autoritat competent en la supervisió i vigilància de la seguretat i salut dels treballadors«.

  • DIRECTIVA 2003/88/CE DEL PARLAMENT EUROPEU I DEL *CONSEJOde 4 de novembre de 2003 relativa a determinats aspectes de l’ordenació del temps de treball

Article 6

Duració màxima del temps de treball setmanal

Els Estats membres adoptaran les mesures necessàries perquè , en funció de les necessitats de protecció de la seguretat i de la salut dels treballadors:

a) es limite la duració del temps de treball setmanal per mitjà de disposicions legals, reglamentàries o administratives o de convenis col·lectius o acords celebrats entre interlocutors socials;

b) la duració mitjana del treball no excedisca de 48 hores, incloses les hores extraordinàries, per cada període de set dies.

Article 16

Períodes de referència

b) per a l’aplicació de l’article 6 (duració màxima del temps de treball setmanal), un període de referència que no excedisca de quatre mesos.

Els períodes de vacacions anuals pagades, concedides de conformitat amb l’article 7, i els períodes de baixes per malaltia no es tindran en compte o seran neutres per al càlcul de la mitjana;


Quan uns altres desistixen, SIMAP insistix