“Hace falta que algo cambie para que todo siga igual”
Giuseppe Tomasi di Lampedusa en la novela “El Gatopardo”
En valencià a continuación del texto en castellano
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Ninguna ley es perfecta para garantizar que no se haga una interpretación perversa de su contenido si los que la van a aplicar no comparten el espíritu de la norma. Esta ley tiene muchos puntos “débiles” que permitirán hacer un mal uso de ella a las Administraciones públicas (AAPP) y evitar aplicar las sentencias del TJUE.
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Las garantías que ofrece esta ley al personal que actualmente sufre de abuso de la temporalidad, son mucho menores que las que establece el TJUE
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Un proceso de estabilización abierto y con una fase de oposición que hay que superar para que se contabilice el baremo de méritos, no respeta los derechos del personal afectado, ni compensa de forma adecuada los que actualmente se encuentran en una situación de fraude de ley por abuso de la temporalidad, tal como ha señalado el TJUE
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Los procesos de estabilización de empleo temporal ya convocados seguirán ejecutándose con arreglo a las previsiones de las respectivas convocatorias
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Sigue existiendo la misma indefensión cuando se superen los tres años y se considere “necesaria” la continuidad del interino porque, en esta situación, se reproduce lo que ya ha sucedido: no hay una fecha límite en la resolución de las convocatorias y se pierde el derecho a la indemnización por cese. Esta situación, que en sanidad convertirá la excepción en norma, es contraria a lo que señalaban las sentencias del TJUE
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A este real decreto le queda todavía mucho recorrido para que podamos responder a muchas cuestiones prácticas de su aplicación. por lo que, os la iremos transmitiendo conforme vayamos teniendo más información
El 7 de julio de 2021 se publicó en el BOE el RDL 14/2021, de 6 de julio, de medidas urgentes para la reducción de la temporalidad en el empleo público. Esta ley tiene la finalidad de:
- Cumplir con las exigencias de la UE para acabar con la inaceptable tasa de temporalidad en las AAPP de nuestro país.
- Que nuestra legislación garantice el cumplimiento del contenido de la Directiva Europea 1999/70/CE y el Acuerdo Marco, que tiene como anexo, en relación con las características y duración de los contratos de duración determinada.
A este RDL le precede un pacto con los sindicatos mayoritarios de las AAPP (CCOO, CSIF y UGT) firmado el 5 de julio de 2021.
La norma es una renovación de algunos de los artículos del Texto refundido del Estatuto Básico del Empleado Público (TREBEP) y consta de 2 artículos, 5 disposiciones adicionales, 2 transitorias y tres finales.
Se puede dividir el RDL 14/2021 en dos partes, siendo una la modificación de algunos artículos del TREBEP y otra la regulación de una nueva OPE de estabilización, en función de las actuaciones que regulan para poner fin a esta alta tasa de temporalidad y conseguir en el 2024 que sea inferior al 8%.
1. Ninguna ley es perfecta para garantizar que no se haga una interpretación perversa de la misma si los que la van a aplicar no comparten su espíritu
Para conseguir un empleo público de calidad y con estabilidad laboral en sus empleados, lo único que se requiere es que gobernantes, políticos, gestores, etc., crean en la necesidad del trabajo que realizan las AAPP en la sociedad.
Este problema no se hubiera producido con una correcta interpretación de las leyes básicas que ya teníamos y, en los casos de conflicto, con una jurisprudencia que las hubiera interpretado en la línea de lo indicado en la directiva europea DE 1999/70/CE y el Acuerdo Marco.
Por lo tanto, la primera reflexión de SIMAP, y es la que nos parece más trascendente, es que ninguna ley es perfecta para garantizar que no se haga una interpretación perversa de la misma si los que la van a aplicar no comparten el espíritu de esta.
Y este nuevo RDL 14/2021 de Reducción de la Temporalidad en el empleo público tiene suficientes indefiniciones y excepciones como para que cuando se les cure el “chichón” del toque de la UE, se pueda retornar a la misma senda que nos ha traído hasta aquí.
Llevamos en SIMAP décadas comprobando cómo se ha ido cambiando el sentido a cada frase de las normas. Por ejemplo, la utilización de “una coma en una frase” para negar durante años la libranza de las guardias realizadas por encima de las obligatorias en Atención Primaria y así no aplicar la sentencia del asunto SIMAP del TJUE que garantiza el tiempo de descanso mínimo obligatorio.
2. Las garantías que ofrece esta ley al personal afectado en este momento por una situación de abuso de la temporalidad son mucho menores que lo que establece el TJUE
La segunda reflexión de SIMAP es que las garantías que ofrece esta ley al personal afectado en este momento por una situación de abuso de la temporalidad son mucho menores que lo que establece el TJUE. Por lo tanto, hay que esperar a la doctrina del TS. Esta nueva norma, al no respetar al colectivo de trabajadores con interinidades en situación de fraude de ley por abuso de la temporalidad, hace que la única solución pueda ser el amparo en los tribunales, otra vez, de cada caso individual.
3. Contenidos e implicaciones del RDL 14/2021.
La explicación de los aspectos más importantes de este RDL se puede desglosar en cuatro puntos:
- Cambio en la regulación de los funcionarios interinos y personal laboral temporal y medidas disuasorias “suficientemente efectivas” y de penalización de los responsables de las AAPP para que esta nueva regulación de la contratación temporal se cumpla.
- Regulación de un proceso de estabilización para los que actualmente son trabajadores temporales, que debería estar finalizado el 31 de diciembre de 2024
- ¿Qué implica este RDL para las convocatorias de OPEs en curso?
- ¿Qué hacer si soy un interino en plaza vacante que está sufriendo un abuso de la temporalidad tras la publicación de este RDL?
1. Cambio en la regulación de los funcionarios interinos y personal laboral temporal y medidas disuasorias “suficientemente efectivas” y de penalización de los responsables de las AAPP para que esta nueva regulación de la contratación temporal se cumpla
Definición de funcionario interino:
(El personal estatutario tiene la consideración de funcionario especial, con normativa propia que tendrá que ajustarse a este RDL en el plazo de un año)
«Artículo 10. Funcionarios interinos.
- Son funcionarios interinos los que, por razones expresamente justificadas de necesidad y urgencia, son nombrados como tales con carácter temporal para el desempeño de funciones propias de funcionarios de carrera, cuando se dé alguna de las siguientes circunstancias:
- a) La existencia de plazas vacantes, cuando no sea posible su cobertura por funcionarios de carrera, por un máximo de tres años, en los términos previstos en el apartado 4
(Aquí tenemos un punto débil que permitirá el abuso de la temporalidad)
- b) La sustitución transitoria de los titulares, durante el tiempo estrictamente necesario.
- c) La ejecución de programas de carácter temporal, que no podrán tener una duración superior a tres años, ampliable hasta doce meses más por las leyes de Función Pública que se dicten en desarrollo de este Estatuto
(Aquí tenemos otro punto débil que permitirá el abuso de la temporalidad al empezar por acúmulos; pasan 4 años y se hace la plaza vacante lo que supone tres años más como interino y, transcurrido este tiempo, se aplica el apartado 4).
- d) El exceso o acumulación de tareas por plazo máximo de nueve meses, dentro de un periodo de dieciocho meses.
El apartado 4:
“4. En el supuesto previsto en el apartado 1.a), las plazas vacantes desempeñadas por personal funcionario interino deberán ser objeto de cobertura mediante cualquiera de los mecanismos de provisión o movilidad previstos en la normativa de cada Administración Pública.
No obstante, transcurridos tres años desde el nombramiento del personal funcionario interino se producirá el fin de la relación de interinidad, y la vacante sólo podrá ser ocupada por personal funcionario de carrera, salvo que el correspondiente proceso selectivo quede desierto, en cuyo caso se podrá efectuar otro nombramiento de personal funcionario interino.
Excepcionalmente, el personal funcionario interino podrá permanecer en la plaza que ocupe temporalmente, siempre que se haya publicado la correspondiente convocatoria dentro del plazo de los tres años, a contar desde la fecha del nombramiento del funcionario interino. En este supuesto podrá permanecer hasta la resolución de la convocatoria, sin que su cese dé lugar a compensación económica”.
Nuestra experiencia es que la excepción se convierte en regla, y más en sanidad.
Este apartado 4 sobra y produce la regulación de una vía de escape para que esta ley sea ineficaz en el control del abuso de la temporalidad. Por lo tanto, seguimos teniendo la misma indefensión porque no hay una fecha límite en la resolución de las convocatorias, lo que ya lo señalaban las sentencias del TJUE.
Por último, la Disposición Adicional Decimoséptima establece unas medidas dirigidas al control de la temporalidad en el empleo público que pretenden ir en la línea de ser medidas suficientemente efectivas en disuadir el incumplimiento de la Ley y en sancionar a quienes lo hagan.
Dentro de estas medidas se encuentran las siguientes:
- El incumplimiento del plazo máximo de permanencia dará lugar a una compensación económica para el personal funcionario interino afectado, que será equivalente a veinte días de sus retribuciones fijas por año de servicio, prorrateándose por meses los períodos de tiempo inferiores a un año, hasta un máximo de doce mensualidades. También está regulado para el personal temporal laboral. A esta compensación económica no se tendrá derecho en caso de que la finalización de la relación de servicio sea por despido disciplinario declarado procedente o por renuncia voluntaria.
- Todo acto, pacto, acuerdo o disposición reglamentaria, así como las medidas que se adopten en su cumplimiento o desarrollo, cuyo contenido directa o indirectamente suponga el incumplimiento por parte de la Administración de los plazos máximos de permanencia como personal temporal será nulo de pleno derecho.
Este punto tiene una parte que podría interpretarse como que, si la Administración pagara nóminas a funcionarios después de 3 años, estaría incurriendo en un uso desviado de los recursos públicos y por ello la sanción correspondiente serviría de medida disuasoria y de sanción, pero también conducir a un problema para el afectado. Pongamos el caso de una persona que, por un incumplimiento por parte de la Administración de los plazos máximos de permanencia como personal temporal, sigue trabajando en esa plaza interina un año más y por ello se declara que este periodo “será nulo de pleno derecho”. Para el trabajador, la situación en que queda es como si no hubiera existido.
Entonces, ¿Qué sucede con las retribuciones o con los servicios prestados? No es la primera vez que un trabajo realizado no se retribuye porque el nombramiento utilizado no era el correcto y se ha tenido que ir a los tribunales. Esta situación la conocen bastante las personas con nombramientos de atención continuada a las que les imponen jornada ordinaria y autoconciertos.
- También responsabiliza a las Administraciones Públicas del cumplimiento de las previsiones contenidas en el RDL 14 /2021 que deberán velar por evitar cualquier tipo de irregularidad en la contratación laboral temporal y los nombramientos de personal funcionario interino.
- En la Disposición Transitoria Segunda se establecen los efectos de esta Ley:
“Las previsiones contenidas en el artículo 1 (lo que os hemos comentado en este apartado) de este real decreto-ley serán de aplicación únicamente respecto del personal temporal nombrado o contratado con posterioridad a su entrada en vigor”.
La disposición final segunda establece que en el plazo de un año desde la entrada en vigor de este real decreto-ley se procederá a la adaptación de esta normativa al personal docente y al personal estatutario y equivalente de los servicios de salud.
Se refiere lo dispuesto en el artículo 10, 11 y en la disposición adicional decimoséptima del texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, de acuerdo con las peculiaridades propias de su régimen jurídico, no a los procesos de selectivos de OPEs de estabilización.
Transcurrido dicho plazo sin que se produzca la citada adaptación de la legislación específica será de plena aplicación a este personal las previsiones contenidas en los citados preceptos del texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público.
Para el resto de personal funcionario y laboral de las AAPP este real decreto-ley entrará en vigor el día siguiente al de su publicación en el BOE.
Por lo tanto, su entrada en vigor es el 8 de julio de 2021.
2.- Regulación de un proceso de estabilización para el personal que actualmente temporal, que deberá estar finalizado el 31 de diciembre de 2024
- Se autoriza una tasa adicional para la estabilización de empleo temporal que incluirá las plazas de naturaleza estructural dotadas presupuestariamente que hayan estado ocupadas de forma temporal e ininterrumpidamente al menos en los tres años anteriores a 31 de diciembre de 2020. Es una nueva OPE de estabilización similar a la de los últimos años. Si no cambian nuestro decreto de Selección y Provisión será con los mismos procedimientos. En Sanidad tenemos el grave problema de los nombramientos eventuales fuera de plantilla y no presupuestados que son los nombramientos de atención continuada y que, de no reconocerse como necesidades estructurales, quedarán fuera de esta oferta de estabilización y en un limbo de falta de reconocimiento de derechos que no se debería prolongar en el tiempo.
- El nuevo proceso de estabilización deberá aprobarse y publicarse en los respectivos diarios oficiales antes de 31 de diciembre de 2021.
- La publicación de las convocatorias de los procesos selectivos para la cobertura de las plazas incluidas en las ofertas de empleo público deberá producirse antes de 31 de diciembre de 2022.
- La resolución de estos procesos selectivos deberá finalizar antes de 31 de diciembre de 2024.
- Con este proceso, la tasa de cobertura temporal deberá situarse por debajo del ocho por ciento de las plazas estructurales.
- El sistema de selección será, si no hay normativa específica que establezca otra cosa, el de concurso-oposición.
- La valoración en la fase de concurso será de un cuarenta por ciento de la puntuación total, pero será materia susceptible de negociación colectiva en las diferentes AAPP
- Si así se establece en las diferentes AAPP, los mecanismos de movilidad o de promoción interna previos de cobertura de plazas serán compatibles con los procesos de estabilización.
- No podrá derivarse, en ningún caso, incremento de gasto ni de efectivos, debiendo ofertarse en estos procesos, necesariamente, plazas de naturaleza estructural que se encuentren desempeñadas por personal con vinculación temporal. Recordamos que los nombramientos eventuales de los estatutarios no se encuentran presupuestados en el capítulo I de la ley de presupuestos de la Generalitat.
- Al personal funcionario interino (también estatutario) o al personal laboral temporal que, estando en activo como tal y viera finalizada su relación con la Administración por la no superación del proceso selectivo de estabilización, le corresponderá la compensación económica establecida en esta Ley.
- La no participación del candidato o candidata en el proceso selectivo de estabilización no dará derecho a compensación económica en ningún caso.
- “Las convocatorias de estabilización que se publiquen podrán prever para aquellas personas que no superen el proceso selectivo, su inclusión en bolsas de interinos específicas o su integración en bolsas ya existentes. En dichas bolsas se integrarán aquellos candidatos que, habiendo participado en el proceso selectivo correspondiente, y no habiendo superado éste, sí hayan obtenido la puntuación que la convocatoria considere suficiente”.
Es necesario esperar a ver si este punto se concreta y cómo en nuestra normativa específica.
La opinión de SIMAP es que estos procesos de estabilización no respetan los derechos del personal afectado, ni compensan adecuadamente a los que actualmente se encuentran en una situación de fraude de ley por abuso de la temporalidad.
No alcanzamos a comprender que, siendo que las sentencias del TJUE han decretado explícitamente que este tipo de medidas de convocatorias abiertas no son adecuadas para compensar el daño causado, se haya finalmente tomado este camino, y con el acuerdo de los sindicatos mayoritarios.
Os transcribimos como ejemplo lo que literalmente establece el Auto de 2 de junio de 2021 sobre cuestiones prejudiciales de un asunto de abuso de la temporalidad en personal estatutario:
“Si bien la organización de procesos selectivos abiertos a los empleados públicos que hayan sido nombrados de manera abusiva en el marco de sucesivas relaciones de servicio de duración determinada permite a estos últimos aspirar a obtener un puesto permanente y estable y, por tanto, el acceso a la condición de personal estatutario fijo, ello no exime a Estados miembros de la obligación de establecer una medida adecuada para sancionar debidamente la utilización abusiva de sucesivos contratos y relaciones laborales de duración determinada (véase, en este sentido, la sentencia de 19 de marzo de 2020, Sánchez Ruiz y otros, C‑103/18 y C‑429/18, EU:C:2020:219, apartado 100)”
“Toda vez que estos procesos, en virtud del artículo 61, apartado 1, del Estatuto Básico del Empleado Público también están abiertos a los candidatos que no hayan sido víctimas de ese abuso y no confieren a los empleados públicos víctimas de tal abuso ninguna garantía de adquirir la condición de personal estatutario fijo, en el sentido del artículo 20, apartado 1, del Estatuto Marco, no pueden constituir medidas que sancionen debidamente la utilización abusiva de sucesivos contratos o relaciones laborales de duración determinada”.
3.- ¿Qué implica este RDL para las convocatorias de OPEs en curso?
- El mismo RDL establece en su disposición transitoria primera que los procesos de estabilización de empleo temporal ya convocados seguirán ejecutándose con arreglo a las previsiones de las respectivas convocatorias. Esta disposición incluye los procesos selectivos para la cobertura de plazas incluidas en las ofertas de empleo público aprobadas en el marco de los procesos de estabilización de empleo temporal, en nuestro caso las convocatorias en curso que incluyen las OPE de estabilización de 2017, 2018 y 2019, y cuya convocatoria hubiere sido publicada en los respectivos diarios oficiales con anterioridad a la fecha de entrada en vigor del presente real decreto-ley.
- La resolución de estos procesos selectivos deberá finalizar antes del 31 de diciembre de 2024.
4.- ¿Qué hacer si soy un interino en plaza vacante que está sufriendo un abuso de la temporalidad tras la publicación de este RDL?
- En principio, como ya os comentamos en el primer envío, hay que esperar a ver cómo son las sentencias del TS que van a unificar doctrina en casos de personal estatutario interino en plaza vacante, de eventual y eventual con nombramiento de atención continuada, y de funcionario.
- Si de la doctrina del TS se desprende que el reconocimiento del derecho individual de cada persona que está sufriendo este abuso de la temporalidad por parte de las AAPP es mayor que el que contempla la norma del RDL 14/2021, no quedaría otra posibilidad que seguir este camino. Desgraciadamente, como en tantas ocasiones, puede ocurrir que las normas no estén a la altura, igual que ha sucedido con el reconocimiento del complemento de carrera profesional para temporales.
- Pero hay que dar los pasos cuando sea el momento adecuado, y por ello actualmente hay que esperar cómo resuelve el TS los casos que tiene pendientes de sentencia por estos motivos, que no son pocos, y que nos permitirán saber con seguridad si este camino, el de la interposición de demandas individuales, es el adecuado.
La norma tiene algunos aspectos más que no hemos comentado, bien porque son específicos de otros colectivos de las AAPP o bien porque están pendientes de su desarrollo en otras normativas y es difícil intuir cómo quedarán redactados y las implicaciones que tendrán.
En todo caso, a este real decreto le queda todavía mucho recorrido para que podamos responder a muchas cuestiones prácticas de su aplicación por lo que, conforme vayamos teniendo más información, os la iremos trasmitiendo.
Llei de reducció de la temporalitat en l’ocupació pública
(RDL 14/2021)
Informació del contingut i primeres reflexions
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Cap llei és perfecta per a garantir que no es faça una interpretació perversa del seu contingut si els que l’aplicaran no comparteixen l’esperit de la norma. Aquesta llei té molts punts “febles” que permetran fer un mal ús d’ella a les Administracions públiques (AAPP) i evitar aplicar les sentències del TJUE.
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Les garanties que ofereix aquesta llei al personal que actualment pateix d’abús de la temporalitat, són molt menors que les que estableix el TJUE
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Un procés d’estabilització obert i amb una fase d’oposició que cal superar perquè es comptabilitze el barem de mèrits, no respecta els drets del personal afectat, ni compensa de manera adequada els que actualment es troben en una situació de frau de llei per abús de la temporalitat, tal com ha assenyalat el TJUE
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Els processos d’estabilització d’ocupació temporal ja convocats continuaran executant-se conformement a les previsions de les respectives convocatòries
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Continua existint la mateixa indefensió quan se superen els tres anys i es considere “necessària” la continuïtat de l’interí perquè, en aquesta situació, es reprodueix el que ja ha succeït: no hi ha una data límit en la resolució de les convocatòries i es perd el dret a la indemnització per cessament. Aquesta situació, que en sanitat convertirà l’excepció en norma, és contrària al que assenyalaven les sentències del TJUE
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A aquest reial decret li queda encara molt recorregut perquè puguem respondre a moltes qüestions pràctiques de la seua aplicació. pel que, us l’anirem transmetent conforme anem tenint més informació
El 7 de juliol de 2021 es va publicar en el BOE l’RDL 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública. Aquesta llei té la finalitat de:
- Complir amb les exigències de la UE per a acabar amb la inacceptable taxa de temporalitat en les AAPP del nostre país.
- Que la nostra legislació garantisca el compliment del contingut de la Directiva Europea 1999/70/CE i l’Acord marc, que té com a annex, en relació amb les característiques i duració dels contractes de duració determinada.
A aquest RDL li precedeix un pacte amb els sindicats majoritaris de les AAPP (CCOO, CSIF i UGT) signat el 5 de juliol de 2021.
La norma és una renovació d’alguns dels articles del Text refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic (TREBEP) i consta de 2 articles, 5 disposicions addicionals, 2 transitòries i tres finals.
Es pot dividir l’RDL 14/2021 en dues parts, sent una la modificació d’alguns articles del TREBEP i una altra la regulació d’una nova OPE d’estabilització, en funció de les actuacions que regulen per a posar fi a aquesta alta taxa de temporalitat i aconseguir en el 2024 que siga inferior al 8%.
1.Cap llei és perfecta per a garantir que no es faça una interpretació perversa de la mateixa si els que l’aplicaran no comparteixen el seu esperit
Per a aconseguir una ocupació pública de qualitat i amb estabilitat laboral en els seus empleats, l’única cosa que es requereix és que governants, polítics, gestors, etc., creen en la necessitat del treball que realitzen les AAPP en la societat.
Aquest problema no s’hauria produït amb una correcta interpretació de les lleis bàsiques que ja teníem i, en els casos de conflicte, amb una jurisprudència que les haguera interpretades en la línia de l’indicat en la directiva europea DE 1999/70/CE i l’Acord marc.
Per tant, la primera reflexió de SIMAP, i és la que ens sembla més transcendent, és que cap llei és perfecta per a garantir que no es faça una interpretació perversa de la mateixa si els que l’aplicaran no comparteixen l’esperit d’aquesta.
I aquest nou RDL 14/2021 de Reducció de la Temporalitat en l’ocupació pública té suficients indefinicions i excepcions com perquè quan se’ls cure el “bony” del toc de la UE, es puga retornar a la mateixa senda que ens ha portat fins ací.
Portem en SIMAP dècades comprovant com s’ha anat canviant el sentit a cada frase de les normes. Per exemple, la utilització de “una coma en una frase” per a negar durant anys la lliurança de les guàrdies realitzades per damunt de les obligatòries en Atenció Primària i així no aplicar la sentència de l’assumpte SIMAP del TJUE que garanteix el temps de descans mínim obligatori.
2.Les garanties que ofereix aquesta llei al personal afectat en aquest moment per una situació d’abús de la temporalitat són molt menors que el que estableix el TJUE
La segona reflexió de SIMAP és que les garanties que ofereix aquesta llei al personal afectat en aquest moment per una situació d’abús de la temporalitat són molt menors que el que estableix el TJUE. Per tant, cal esperar a la doctrina del TS. Aquesta nova norma, al no respectar al col·lectiu de treballadors amb interinitats en situació de frau de llei per abús de la temporalitat, fa que l’única solució puga ser l’empara en els tribunals, una altra vegada, de cada cas individual.
3.Continguts i implicacions del RDL 14/2021.
L’explicació dels aspectes més importants d’aquest RDL es pot desglossar en quatre punts:
- Canvi en la regulació dels funcionaris interins i personal laboral temporal i mesures dissuasives “prou efectives” i de penalització dels responsables de les AAPP perquè aquesta nova regulació de la contractació temporal es complisca.
- Regulació d’un procés d’estabilització per als quals actualment són treballadors temporals, que hauria d’estar finalitzat el 31 de desembre de 2024
- Què implica aquest RDL per a les convocatòries de OPEs en curs?
- Què fer si soc un interí en plaça vacant que està patint un abús de la temporalitat després de la publicació d’aquest RDL?
1.Canvi en la regulació dels funcionaris interins i personal laboral temporal i mesures dissuasives “prou efectives” i de penalització dels responsables de les AAPP perquè aquesta nova regulació de la contractació temporal es complisca
Definició de funcionari interí:
(El personal estatutari té la consideració de funcionari especial, amb normativa pròpia que haurà d’ajustar-se a aquest RDL en el termini d’un any)
«Article 10. Funcionaris interins.
- Són funcionaris interins els que, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals amb caràcter temporal per a l’acompliment de funcions pròpies de funcionaris de carrera, quan es done alguna de les següents circumstàncies:
- a) L’existència de places vacants, quan no siga possible la seua cobertura per funcionaris de carrera, per un màxim de tres anys, en els termes previstos en l’apartat 4
(Ací tenim un punt feble que permetrà l’abús de la temporalitat)
- b) La substitució transitòria dels titulars, durant el temps estrictament necessari.
- c) L’execució de programes de caràcter temporal, que no podran tindre una duració superior a tres anys, ampliable fins a dotze mesos més per les lleis de Funció Pública que es dicten en desenvolupament d’aquest Estatut
(Ací tenim un altre punt feble que permetrà l’abús de la temporalitat en començar per acúmuls; passen 4 anys i es fa la plaça vacant el que suposa tres anys més com a interí i, transcorregut aquest temps, s’aplica l’apartat 4).
- d) L’excés o acumulació de tasques per termini màxim de nou mesos, dins d’un període de díhuit mesos.
L’apartat 4:
“4. En el supòsit previst en l’apartat 1.a), les places vacants exercides per personal funcionari interí hauran de ser objecte de cobertura mitjançant qualsevol dels mecanismes de provisió o mobilitat previstos en la normativa de cada Administració Pública.
No obstant això, transcorreguts tres anys des del nomenament del personal funcionari interí es produirà la fi de la relació d’interinitat, i la vacant només podrà ser ocupada per personal funcionari de carrera, llevat que el corresponent procés selectiu quede desert, i en aquest cas es podrà efectuar un altre nomenament de personal funcionari interí.
Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà romandre en la plaça que ocupe temporalment, sempre que s’haja publicat la corresponent convocatòria dins del termini dels tres anys, a comptar des de la data del nomenament del funcionari interí. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria, sense que el seu cessament done lloc a compensació econòmica”.
La nostra experiència és que l’excepció es converteix en regla, i més en sanitat.
Aquest apartat 4 sobra i produeix la regulació d’una via de fuita perquè aquesta llei siga ineficaç en el control de l’abús de la temporalitat. Per tant, continuem tenint la mateixa indefensió perquè no hi ha una data límit en la resolució de les convocatòries, la qual cosa ja ho assenyalaven les sentències del TJUE.
Finalment, la Disposició Addicional Dissetena estableix unes mesures dirigides al control de la temporalitat en l’ocupació pública que pretenen anar en la línia de ser mesures prou efectives a dissuadir l’incompliment de la Llei i a sancionar als qui el facen.
Dins d’aquestes mesures es troben les següents:
- L’incompliment del termini màxim de permanència donarà lloc a una compensació econòmica per al personal funcionari interí afectat, que serà equivalent a vint dies de les seues retribucions fixes per any de servei, prorratejant-se per mesos els períodes de temps inferiors a un any, fins a un màxim de dotze mensualitats. També està regulat per al personal temporal laboral. A aquesta compensació econòmica no es tindrà dret en cas que la finalització de la relació de servei siga per acomiadament disciplinari declarat procedent o per renúncia voluntària.
- Tot acte, pacte, acord o disposició reglamentària, així com les mesures que s’adopten en el seu compliment o desenvolupament, el contingut del qual directament o indirectament supose l’incompliment per part de l’Administració dels terminis màxims de permanència com a personal temporal serà nul de ple dret.
Aquest punt té una part que podria interpretar-se com que, si l’Administració pagara nòmines a funcionaris després de 3 anys, estaria incorrent en un ús desviat dels recursos públics i per això la sanció corresponent serviria de mesura dissuasiva i de sanció, però també conduir a un problema per a l’afectat. Posem el cas d’una persona que, per un incompliment per part de l’Administració dels terminis màxims de permanència com a personal temporal, continua treballant en aqueixa plaça interina un any més i per això es declara que aquest període “serà nul de ple dret”. Per al treballador, la situació en què queda és com si no haguera existit.
Llavors, Què succeeix amb les retribucions o amb els serveis prestats? No és la primera vegada que un treball realitzat no es retribueix perquè el nomenament utilitzat no era el correcte i s’ha hagut d’anar als tribunals. Aquesta situació la coneixen bastant les persones amb nomenaments d’atenció continuada a les quals els imposen jornada ordinària i autoconcerts.
- També responsabilitza a les Administracions Públiques del compliment de les previsions contingudes en l’RDL 14 /2021 que hauran de vetlar per evitar qualsevol tipus d’irregularitat en la contractació laboral temporal i els nomenaments de personal funcionari interí.
- En la Disposició Transitòria Segona s’estableixen els efectes d’aquesta Llei:
“Les previsions contingudes en l’article 1 (el que us hem comentat en aquest apartat) d’aquest reial decret llei seran aplicable únicament respecte del personal temporal nomenat o contractat amb posterioritat a la seua entrada en vigor”.
La disposició final segona estableix que en el termini d’un any des de l’entrada en vigor d’aquest reial decret llei es procedirà a l’adaptació d’aquesta normativa al personal docent i al personal estatutari i equivalent dels serveis de salut.
Es refereix el que es disposa en l’article 10, 11 i en la disposició addicional dissetena del text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, d’acord amb les peculiaritats pròpies del seu règim jurídic, no als processos de selectius de OPEs d’estabilització.
Transcorregut aquest termini sense que es produïsca la citada adaptació de la legislació específica serà de plena aplicació a aquest personal les previsions contingudes en els citats preceptes del text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic.
Per a la resta de personal funcionari i laboral de les AAPP aquest reial decret llei entrarà en vigor l’endemà al de la seua publicació en el BOE.
Per tant, la seua entrada en vigor és el 8 de juliol de 2021.
2.- Regulació d’un procés d’estabilització per al personal que actualment temporal, que haurà d’estar finalitzat el 31 de desembre de 2024
- S’autoritza una taxa addicional per a l’estabilització d’ocupació temporal que inclourà les places de naturalesa estructural dotades pressupostàriament que hagen estat ocupades de manera temporal i ininterrompudament almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2020. És una nova OPE d’estabilització similar a la dels últims anys. Si no canvien el nostre decret de Selecció i Provisió serà amb els mateixos procediments. En Sanitat tenim el greu problema dels nomenaments eventuals anara de plantilla i no pressupostats que són els nomenaments d’atenció continuada i que, de no reconéixer-se com a necessitats estructurals, quedaran fora d’aquesta oferta d’estabilització i en uns llimbs de falta de reconeixement de drets que no s’hauria de prolongar en el temps.
- El nou procés d’estabilització haurà d’aprovar-se i publicar-se en els respectius diaris oficials abans de 31 de desembre de 2021.
- La publicació de les convocatòries dels processos selectius per a la cobertura de les places incloses en les ofertes d’ocupació pública haurà de produir-se abans de 31 de desembre de 2022.
- La resolució d’aquests processos selectius haurà de finalitzar abans de 31 de desembre de 2024.
- Amb aquest procés, la taxa de cobertura temporal haurà de situar-se per davall del huit per cent de les places estructurals.
- El sistema de selecció serà, si no hi ha normativa específica que establisca una altra cosa, el de concurs oposició.
- La valoració en la fase de concurs serà d’un quaranta per cent de la puntuació total, però serà matèria susceptible de negociació col·lectiva en les diferents AAPP
- Si així s’estableix en les diferents AAPP, els mecanismes de mobilitat o de promoció interna previs de cobertura de places seran compatibles amb els processos d’estabilització.
- No podrà derivar-se, en cap cas, increment de despesa ni d’efectius, havent d’oferir-se en aquests processos, necessàriament, places de naturalesa estructural que es troben exercides per personal amb vinculació temporal. Recordem que els nomenaments eventuals dels estatutaris no es troben pressupostats en el capítol I de la llei de pressupostos de la Generalitat.
- Al personal funcionari interí (també estatutari) o al personal laboral temporal que, estant en actiu com a tal i vera finalitzada la seua relació amb l’Administració per la no superació del procés selectiu d’estabilització, li correspondrà la compensació econòmica establida en aquesta Llei.
- La no participació del candidat o candidata en el procés selectiu d’estabilització no donarà dret a compensació econòmica en cap cas.
- “Les convocatòries d’estabilització que es publiquen podran preveure per a aquelles persones que no superen el procés selectiu, la seua inclusió en bosses d’interins específiques o la seua integració en bosses ja existents. En aquestes bosses s’integraran aquells candidats que, havent participat en el procés selectiu corresponent, i no havent superat aquest, sí hagen obtingut la puntuació que la convocatòria considere suficient”.
És necessari esperar a veure si aquest punt es concreta i com en la nostra normativa específica.
L’opinió de SIMAP és que aquests processos d’estabilització no respecten els drets del personal afectat, ni compensen adequadament als que actualment es troben en una situació de frau de llei per abús de la temporalitat.
No aconseguim comprendre que, sent que les sentències del TJUE han decretat explícitament que aquest tipus de mesures de convocatòries obertes no són adequades per a compensar el mal causat, s’haja finalment pres aquest camí, i amb l’acord dels sindicats majoritaris.
Us transcrivim com a exemple el que literalment estableix l’Acte de 2 de juny de 2021 sobre qüestions prejudicials d’un assumpte d’abús de la temporalitat en personal estatutari:
“Si bé l’organització de processos selectius oberts als empleats públics que hagen sigut nomenats de manera abusiva en el marc de successives relacions de servei de duració determinada permet a aquests últims aspirar a obtindre un lloc permanent i estable i, per tant, l’accés a la condició de personal estatutari fix, això no eximeix a Estats membres de l’obligació d’establir una mesura adequada per a sancionar degudament la utilització abusiva de successius contractes i relacions laborals de duració determinada (vegeu, en aquest sentit, la sentència de 19 de març de 2020, Sánchez Ruiz i altres, C‑103/18 i C‑429/18, EU:C:2020:219, apartat 100)”
“Atès que aquests processos, en virtut de l’article 61, apartat 1, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic també estan oberts als candidats que no hagen sigut víctimes d’aqueix abús i no confereixen als empleats públics víctimes de tal abuse cap garantia d’adquirir la condició de personal estatutari fix, en el sentit de l’article 20, apartat 1, de l’Estatut Marc, no poden constituir mesures que sancionen degudament la utilització abusiva de successius contractes o relacions laborals de duració determinada”.
3.- Què implica aquest RDL per a les convocatòries de OPEs en curs?
- El mateix RDL estableix en la seua disposició transitòria primera que els processos d’estabilització d’ocupació temporal ja convocats continuaran executant-se conformement a les previsions de les respectives convocatòries. Aquesta disposició inclou els processos selectius per a la cobertura de places incloses en les ofertes d’ocupació pública aprovades en el marc dels processos d’estabilització d’ocupació temporal, en el nostre cas les convocatòries en curs que inclouen les OPE d’estabilització de 2017, 2018 i 2019, i la convocatòria de la qual haguera sigut publicada en els respectius diaris oficials amb anterioritat a la data d’entrada en vigor del present reial decret llei.
- La resolució d’aquests processos selectius haurà de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.
4.- Què fer si soc un interí en plaça vacant que està patint un abús de la temporalitat després de la publicació d’aquest RDL?
- En principi, com ja us comentem en el primer enviament, cal esperar a veure com són les sentències del TS que unificaran doctrina en casos de personal estatutari interí en plaça vacant, d’eventual i eventual amb nomenament d’atenció continuada, i de funcionari.
- Si de la doctrina del TS es desprén que el reconeixement del dret individual de cada persona que està patint aquest abús de la temporalitat per part de les AAPP és major que el que contempla la norma del RDL 14/2021, no quedaria una altra possibilitat que seguir aquest camí. Desgraciadament, com en tantes ocasions, pot ocórrer que les normes no estiguen a l’altura, igual que ha succeït amb el reconeixement del complement de carrera professional per a temporals.
- Però cal fer els passos quan siga el moment adequat, i per això actualment cal esperar com resol el TS els casos que té pendents de sentència per aquests motius, que no són pocs, i que ens permetran saber amb seguretat si aquest camí, el de la interposició de demandes individuals, és l’adequat.
La norma té alguns aspectes més que no hem comentat, bé perquè són específics d’altres col·lectius de les AAPP o bé perquè estan pendents del seu desenvolupament en altres normatives i és difícil intuir com quedaran redactats i les implicacions que tindran.
En tot cas, a aquest reial decret li queda encara molt recorregut perquè puguem respondre a moltes qüestions pràctiques de la seua aplicació pel que, conforme anem tenint més informació, us l’anirem transmetent.